domingo, 13 de abril de 2014

De metalen kerk van Grecia/ La Iglesia de metal de Grecia (Iglesia Nuestra Señora de las Mercedes) hecho con metal belga


De metalen kerk van Grecia.
Toen we begin dit jaar de kerk van Grecia (gelegen in de provincie Alajuela) bezochten, vertelde de gids ons dat de kerk indertijd per vergissing naar Puntarenas in Costa Rica was verzonden in plaats van naar Punta Arenas in Chili. Dit is echter een fabeltje evenals het verhaal dat de kerk per vergissing naar Grecia in Costa Rica zou verzonden zijn terwijl het eigenlijk bedoeld was als een gift voor een stad in Griekenland (wat Grecia is in het Spaans).
De metalen kerk was wel degelijk bestemd voor Grecia in Costa Rica. Het was het resultaat van de gezamenlijke inspanningen van de inwoners van Grecia, de Katholieke Kerk, de Costa Ricaanse overheid en Alejo E. Jimenez-Bonnefil, een succesvol koffieproducent en exporteur uit de omgeving die belast was met het vinden van een bedrijf dat de kerk kon bouwen en van de import van de metalen structuur.
Waarom de kerk in metaal moest gemaakt worden, vonden we terug op de website van de Parroquia Nuestra Senora de las Mercedes de Grecia (O.L. Vrouw Parochie van Mercedes van Grecia).
Rond 1840 had Grecia een kleine kapel gemaakt uit klei (modder en stro) met een strodak. Toen de stad alsmaar groter begon te worden, had men ook de behoefte aan een nieuwe en grotere kerk. In 1844 begon men aan de bouw van een nieuwe kerk en deze was voltooid eind 1847.
De nieuwe structuur werd gebouwd op de huidige plaats van de rode metalen kerk en was vervaardigd uit hout.  Enkele jaren later werd een toren toegevoegd aan de houten structuur.
De houten kerk werd zwaar beschadigd door een brand dus in 1872 werd een man uit Guatemala (Estrada) belast met de herstelling, uitbreiding en omzetting van de kerk naar een gemetselde structuur. Het idee was dat een structuur van metselwerk bestand zou zijn tegen een brand.
In 1888 was de constructie bijna klaar en het ijzeren dak was geïnstalleerd toen een aardbeving de torens en een deel van de kerk verwoestte.
Toen besloot men om nieuwe technologie te gebruiken door het bouwen van een metalen kerk die bestand zou zijn tegen aardbevingen.
In 1891 werd een contract getekend met de Belgische firma Dresse Aux Ateliers de la Societe de Couvillet die gespecialiseerd was in metalen structuren.
In oktober 1892 kwamen de eerste metalen stukken aan in de haven van Limon in twee cargo schepen.
Eens uitgeladen werd het materiaal getransporteerd per spoor naar Alajuela.
In Alajuela werd het materiaal dan geladen in ossenkarren en – wagens die dan het laatste traject van 21 kilometer naar Grecia dienden af te leggen. De wagens hadden minimum 3-4 tot soms  14 ossenspannen nodig om het zware materiaal over het ruige terrein tussen Alajuela en Grecia te krijgen. Elke trip nam ongeveer een week in beslag.
Het materiaal werd voor 2 jaar bewaard in wat nu het Centrale Park van Grecia is terwijl de inwoners financieel konden recupereren en uitkijken naar een aannemer of ingenieur die de kerk kon assembleren. Met de technische en financiële bijstand van President Rafael Iglesias Castro en de Heer Lucas Fernandez werd de kerk volledig voltooid in december 1897.
8 hijstoestellen waren nodig om de zware metalen platen op hun plaats te krijgen.
In 1911 werden de deuren en raamkozijnen (die niet met de rest van het materiaal uit België werden verzonden) besteld bij Clement Casa Costructtore in Ferro Prada, Milaan, Italië. Handgeschilderde en geblazen glasramen werden ook verworven in Italië en dragen bij tot de schoonheid van deze fantastische structuur.
De kerk werd rood geschilderd om het feit dat het een metalen structuur heeft te benadrukken.
La iglesia de metal en Grecia.
Comenzamos este año visitando la iglesia de Grecia (ubicada en la provincia de Alajuela), el guía nos indicó que la iglesia originalmente era para un  lugar llamado Punta Arenas, en Chile y erróneamente llegó a Puntarenas en Costa Rica. Sin embargo, esto es un mito como lo es el que la iglesia fuese enviada por error, cuando en realidad fue una idea concebida para la ciudad en Grecia.
La iglesia fue el resultado de los esfuerzos conjuntos del pueblo de Grecia, la Iglesia Católica, el gobierno de Costa Rica y el señor Alejo E. Jiménez-Bonnefil, un productor de café exitoso y exportador de la zona, que tuvo la tarea de encontrar una empresa que construyera una iglesia de metal e  importara la estructura metálica.
¿Por qué la iglesia tenía que ser hecha en el metal? Debido a que en 1840, Grecia contaba con un oratorio recubierto todo de paja y cuando la ciudad comenzó a hacerse cada vez más grande, se vio en la necesidad de una iglesia más grande.
( Información tomada de la página web de la Parroquia Nuestra Señora de las Mercedes de Grecia).
En 1944 se empezó a trabajar en la construcción de una nueva iglesia, y se completó a finales de 1847. La nueva estructura fue construida en el sitio actual de la iglesia del metal rojo fue hecha de madera. Unos años más tarde se le construyó la torre.
La iglesia de madera fue severamente dañada por un incendio en 1872, por lo que un hombre de Guatemala ( de apellido Estrada) se encargó de la reparación, ampliación y transformación de la iglesia a una estructura de mampostería. La idea era que una estructura de mampostería la protegería del fuego.
En 1888 la construcción estaba casi acabada y el techo de hierro se instaló cuando un terremoto golpeó las torres y destruyó parte de la iglesia.
Fue cuando decidieron construir una iglesia de metal que fuera resistente a los terremotos con nueva tecnología. En 1891 se firmó un contrato con la empresa belga Dresse Aux Ateliers de la Societe de Couvillet especializado en estructuras metálicas.
En octubre de 1892 la primera piezas de metal llegaron en el puerto de Limón en dos buques de carga.Una vez descargado, el material fue transportado por ferrocarril a Alajuela. Después el material fue transportado en carretas , el material era pesado sobre todo para lo accidentado de cada viaje, que duraba una semana en completarse. El material se almacenó durante dos años en lo que es hoy el Parque Central de Grecia, en el tanto los griegos se recuperaban financieramente de los gastos; éstos buscaron un contratista o ingeniero para montar la iglesia. Con la asistencia técnica y financiera del presidente Rafael Iglesias Castro y el Sr. Lucas Fernández, la iglesia fue terminada en diciembre de 1897.
Información tomada de:
http://bandbgrecia.com/blog/author/46-james-campbell



No hay comentarios.:

Publicar un comentario